Openbare ruimte
De Klimwand en Dubbele schijf met trap in grofpuinheuvel, Spaarnwoude, 1986-1992


‘Het ging mij om de samenwerking van tegendelen. Om de geometrie én de natuur. Het kunstwerk is er een deel van.’ Frans de Wit

‘Vierkant eiland in de plas’, Prinsenland, Rotterdam, 1993-1996, als markering laagste punt Nederland, 7 meter onder NAP.

 ‘Ik wil dat je in het materiaal alles ziet, alles wat er gebeurd is, alles wat bijna fout is gegaan. Kiertjes, zandspoortjes, je kunt ze wegpoetsen, maar dat mag van mij niet. Want zij zijn de taal van het beton, van het beeld, je moet kunnen zien dat het gemáákt is.’ Frans de Wit.

Lees verder...
Middenscherm van Windscherm Calandkanaal, 1983-1985, in samenwerking met Maarten Struijs, stadsarchitect Rotterdam.

‘Door de inbreng van Frans, de schuine plaatsing [van het Middenscherm] en de balk, werd de architectonische ambitie om het in reeksen op te lossen mogelijk. Hierbij vloeien landschap, architectuur en beeldende kunst op een mooie manier in elkaar over.’ Maarten Struijs, architect

‘Vijf beelden op één kromme’, Naturalis, Plesmanweg, Leiden, 1996-2002

‘Daarvoor verwerk ik tweehonderd ton staal. Dat is veel hoor. Zoiets leer je niet in een paar jaar op de kunstacademie. Daar komen ook ervaring, studie en onderzoek bij kijken.’ Frans de Wit


Lees verder...
Beeldentuin Frans de Wit, Singelpark, Leiden, 2020, ontwerp beeldentuin: Frans Schrofer
‘Frans de Wit wordt gezien als een van de belangrijke beeldhouwers van zijn generatie, die man moet gevierd worden, daar moeten we trots op zijn!’ architect Fons Verheijen, Radio Sleutelstad, 25-5-2019.

Lees verder...
Dubbelring’, 2000, Beeldentuin Frans de Wit, Singelpark, Leiden


Het maken van een twee-eenheid interesseert Frans de Wit al vanaf de jaren zeventig.
‘Vier wachters’, 2002, Beeldentuin Frans de Wit, Singelpark, Leiden

 ‘Schroot is niet door mij gemaakt, niet mijn vormkeuze [...] het heeft zijn eigen energie. Het is roodgloeiend geweest, een soort deeg.’ Frans de Wit


Stalen tafels en dijk Bemmel 1996, in samenwerking met landschapsarchitect Ad Koolen

Op de hoeken van elk tafelblad balanceren spiegelende messing blokken. Als de zon daarop valt, weerkaatsen ze het licht in de richting van het nabijgelegen kasteel.

Lees verder...
Reuvens-monument, Rijksmuseum van Oudheden, Leiden, 1992-1994


‘Chaos is het begin van alles’, Hesiodus, ca 700 v. Chr.



‘Land en Water’, Hoorn, 1988


Het samenspel van land en water inspireert De Wit tot een reeks werken vanaf het begin van zijn carrière. ‘Land en Water’ is daar onderdeel van. 

Lees verder...
‘Zonder titel’, Gewestelijk Arbeidsbureau Dordrecht, 1985
De tegendelen open en dicht, geometrie en natuur, ruw en glad zijn in dit beeld bijeengebracht.
‘Vlag of Wenkgebaar’, 1982, Heerhugowaard


‘Ik ben een staalwerkend beeldhouwer’ Frans de Wit 



Lees verder...
‘Elementen’, Belastingkantoor en Gewestelijk Arbeidsbureau, Zutphen 1972-1974


‘Ik reageer op de ruimte en bekijk die vanuit het beeld’ Frans de Wit


Lees verder...
‘Elementen’, Voorschoten, 1971, in 2020 geplaatst in Beeldentuin Frans de Wit, Singelpark, Leiden

‘Beelden moeten net als een taal iets overbrengen en mensen bewuster maken van wat iets is.’ Frans de Wit 
‘Samenspraak’, Thorbeckeschool, Leiden, 1965-1968 


Het thema van het beeld ‘Samenspraak’ haakt aan bij een tendens die in de jaren vijftig opnieuw opleeft om kunst voor alle mensen toegankelijk te maken. 

Lees verder...