Op donderdag 16 mei ging de twaalfde editie van de buitenkunsttentoonstelling Beelden in Leiden (BiL) van start op de monumentale Hooglandse Kerkgracht. Zes jonge kunstenaars, te weten Mickey Yang, Caz Egelie, Luis Maly, Kitty Maria, Jaasir Linger en Brigitte Louter, maakten een kunstwerk opgedragen aan een of meer vrouwen uit de Nederlandse historie (zie fotocollage hierboven). De beelden staan er nog tot 4 augustus aanstaande. De tentoonstelling werd geopend door feministe van het eerste uur en oud-minister van Cultuur, Hedy d'Ancona.
De openingsbijeenkomst vond plaats in de 17-eeuwse Evangelisch-Lutherse kerk aan de Hooglandse Kerkgracht. Na het welkomstwoord van voorzitter Henriëtte van der Linden vertelde curator Lieneke Hulshoff hoe ze aan het thema van dit jaar ('She Said') is gekomen. Ze verdiepte zich in de historie van de Hooglandse Kerkgracht, en stuitte op een krantenbericht uit 1987 dat meldde de gemeente een kunstwerk wilde wijden aan gravin Ada van Holland (1188 – 1223). Dit kunstwerk zou dan op de Hooglandse Kerkgracht worden geplaatst. Het beeld kwam er echter nooit. Dit brengt Hulshoff op het idee om alsnog op een eigentijdse wijze aandacht te schenken aan vrouwen die iets betekend hebben.
Vervolgens stelden de zes deelnemende kunstenaars zichzelf voor in korte videoclips.
Géén Frans de Wit-prijs, wél BPS-prijs
In haar openingswoord vertelde BiL-voorzitter Van der Linden dat de kunstenaars geen toekenning van de Frans de Wit-prijs wilden en dat het BiL-bestuur daarmee akkoord was: 'Het was jullie (de kunstenaars, red.) wens om er géén competitie van te maken, die tot een winnaar van de Frans de Wit-prijs zou leiden. Ons bestuur heeft dat erkend en heeft er daarom voor gekozen dit jaar de Frans de Wit-prijs niet uit te reiken, en in plaats daarvan een 'schouwgroep' te vragen te reflecteren op de getoonde werken.' De schouwgroep deed later verslag van zijn bevindingen bij monde van voorzitter Marisa Monsanto. Wat verbazing wekte, was dat even later Businessgroup Schipholweg het kunstwerk Wicker Kapel van Kitty Maria beloonde met de BPS-prijs (Business Platform Schipholweg-Schuttersveld), wat onder meer betekent dat het een jaar lang prijkt op het Schuttersveld te Leiden. De kunstenaar aanvaardden deze prijs wel, wat ons ertoe bracht de kunstenaars te vragen naar hun beweegreden.
Uitleg kunstenaars
We benaderden één van de kunstenaars, Caz Egelie, voor een reactie. Caz: 'In een van de eerste meetings met curator Lieneke Hulshoff kwam naar voren dat wij als kunstenaars onze werken toch voelden als iets gezamenlijks - allemaal uitgenodigd worden nieuw werk te maken en samen een mooie expositie te maken. Door het kiezen van één winnaar zou dit overgaan in iets competitiefs. Ons voorstel was toen om iets te doen waar we allemaal iets aan zouden hebben, in plaats van één persoon. Het idee ontstond om een publicatie te maken die verdieping kon geven over het werk en dat we allemaal nog langer in onze carrière die teksten en documentatie zouden kunnen gebruiken, om zo een grotere reikwijdte te creëren voor al onze werken. Toen is het idee van een schouwcommissie gekomen om alsnog de beelden te kunnen laten zien aan mensen uit het werkveld, iets wat BiL een belangrijke doelstelling vindt.' Met waardering voor de redenatie van de kunstenaars betreuren wij als stichting Beeldhouwer Frans de Wit deze keuze. In onze ogen is het juist mooi de naam van een gerenommeerde Leidse kunstenaar te verbinden aan het werk van een veelbelovende, beginnende kunstenaar en deze zodoende aan te moedigen op de ingeslagen weg door te gaan. Hopelijk reikt BiL de prijs volgend jaar weer wél uit!
De opening
Hedy d’Ancona, oud-minister van Cultuur en feministe van het eerste uur, verrichtte de officiële opening. Gepassioneerd vertelde de 86-jarige over de roerige jaren zestig en zeventig, over de vrouwenbeweging van toen en over de vooruitgang, maar ook de tegenslagen die vrouwen hebben meegemaakt. Als eerste tekende zij een petitie (zie foto hieronder) van Beelden in Leiden gericht aan het Leidse gemeentebestuur, om ervoor te zorgen dat er meer beelden van vrouwen in de openbare ruimte geplaatst gaan worden.